BEGRIJPEN van de perfecte locatie
Het DNA van succesvolle locaties bepalen
Stap 1
BEOORDELEN van de perfecte locatie
Zoeken, vinden & analyseren van locaties
BINNENHALEN van de perfecte locatie
BEWAKEN van de perfecte locatie
Wat maakt een locatie succesvol? Oftewel, wat is het DNA van een succesvolle locatie? Dat verschilt per sector en per bedrijf. Een kinderopvang organisatie heeft andere succes criteria dan een supermarkt. Maar wat maakt jouw locaties tot een succes? We kunnen dit op twee manieren uitwerken:
1. Kennis & ervaring
In samenspraak vaststellen wat op basis van ervaring en gevoel de criteria zijn die succes maken of breken
2. Data analyse
Op basis van data analyse komen tot een set van succescriteria. In het laatste geval staan diverse statistische en Machine Learning technieken tot onze beschikking. Data die we hierbij gebruiken:
Natuurlijk verschillen de relevante data sets per sector.
De uitkomsten vormen het startpunt voor het bepalen van kansrijke gebieden en specifieke locaties.
De Whize consumentenprofielen van Whooz helpen om jouw klanten een gezicht en profiel te geven. Want hoe meer je van je doelgroep weet, hoe beter je haar kunt bereiken. Met behulp van jouw klantgegevens wordt aan iedere klant een profiel toegekend. Deze profielen geven inzicht in wat je klanten motiveert, hun interesses zijn, of ze reclamegevoelig zijn en hoe hun koopgedrag en bestedingspatroon eruit ziet. Klantprofilering kan voor klanten in iedere sector. Of het nu kinderopvang, zorg of retail is.
Heeft je klantenbestand eenmaal een gezicht dan kan worden gezocht naar buurten, wijken en plaatsen waar potentiële klanten met een vergelijkbaar profiel wonen. Dit kan helpen om tot focusgebieden te komen.
Waar komen mijn klanten vandaan? Wat is het verzorgingsgebied van mijn locaties? Hoever is een potentiële klant bereid te reizen? Dit verschilt per sector en type bedrijf. In combinatie met Whooz consumentendata kan de verzorgingsgebied informatie verder verrijkt worden. Verschillende analyses helpen bij het vaststellen van het verzorgingsgebied:
Vragen die hiermee beantwoord worden:
Waardevolle inzichten met mobiele locatie data
Genereer waardevolle inzichten over bezoekersgedrag voor elke locatie Nederland. Met geavanceerde machine learning-analyses kunnen wij mobiele locatie data omzetten naar informatie over bezoekers van jouw locatie of gebied. Alles AVG-proof. Denk hierbij aan:
Perfect Place is exclusief partner van PlaceSense voor de Nederlandse markt.
Een witte vlekkenplan toont de gebieden waar mogelijkheden liggen om te groeien. Deze witte vlekken zijn verschillend per sector en bedrijf en hangen af van de criteria die het succes bepalen van een locatie of concept. Afhankelijk van de markt waarin jouw bedrijf actief is en de vestigingscriteria die je hebt bepaald voor jouw locaties ontwikkelen we een witte vlekken model specifiek voor jouw bedrijf. In dit model nemen we verschillende relevante variabelen mee die aansluiten op jouw business en bedrijf. Denk hierbij aan:
Het potentiële werkgebied wordt ingedeeld in hexagonen. Ieder hexagon krijgt een score op basis van gewogen sub scores op variabelen. Het witte vlekkenmodel kan periodiek (halfjaar of jaar) opnieuw worden gerund, zodat het plan altijd actueel is en op dezelfde parameters is gebaseerd.
Met een witte vlekkenplan in de hand kan gericht worden gezocht naar de perfecte locatie in de 'witte gebieden'.
Een reistijd of reisafstand analyse van je klanten of medewerkers geeft inzicht in de tijd of afstand die men bereid is te reizen naar bijvoorbeeld een vestiging of winkel locatie. Daarmee krijg je inzicht in het verzorgingsgebied of arbeidsmarktbereik van een locatie.
Aan de hand van het adres (of alleen postcode) wordt de reistijd of afstand van iedere afzonderlijke klant of medewerker bepaald. Aan de hand van een formule kan vervolgens het regulier verzorgingsgebied worden bepaald. Deze zal verschillen per type klant (klantprofiel) en functie van de medewerker, maar ook per locatie.
Wanneer de herkomst van klanten niet bekend is kan een footfall analyse worden ingezet. Op basis van mobiele locatie data wordt dan de herkomst van klanten bepaald tot op postcode 6 niveau.
Toepassingsgebieden
Inzicht in wie de concurrenten zijn in een bepaald gebied is essentieel voor een succesvolle locatie keuze. Soms is alleen de locatie van een concurrent genoeg om te weten. Soms is meer gedetailleerde informatie nodig. Denk aan: eigenaar, aanbod/assortiment, prijzen, sterkte van de locatie, etc.. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het in beeld brengen van de concurrentie:
Wanneer de data over concurrenten is verzameld wordt deze verrijkt en gereed gemaakt voor verdere analyses.
Soms is het handig bepaalde data en inzichten direct en altijd beschikbaar te hebben. Voor enkele populaire onderwerpen en sectoren zijn specifieke dashboards gemaakt:
Een locatie allocatie analyse helpt een keuze te maken tussen locaties rekening houdend met de potentiële vraag. Een model berekent het marktaandeel van locaties rekening houdend met bestaande locaties van jezelf en de concurrentie. Doel is de beste locatie voor een vestiging te vinden zodat het maximale marktaandeel wordt behaald. Retailers kunnen deze analyse gebruiken om hun winkelopbrengsten te verhogen door te weten waar potentiële klanten wonen en concurrenten zich bevinden.
Toepassingsgebieden
Huff Model
"Helpt de kans op specifiek klantgedrag (keuze voor een nieuwe locatie) te voorspellen in relatie tot concurrerende locaties"
Het ene winkelgebied is het andere niet, maar allemaal hebben ze te maken met grote en kleine uitdagingen. Om er twee te noemen die hardnekkig zijn:
Wij hebben een slimme manier gevonden om mensen te verleiden weer naar jouw winkelgebied te komen en een passend (winkel)aanbod te bieden. Hoe doe je dat?
Met de Bezoeker Booster. In 7 stappen lukt het weer de aandacht te trekken van het winkelend publiek. Slim gebruik maken van data is hierbij essentieel.
In een periode die niet langer duurt dan twee maanden leer jij je bezoekers kennen, ontdek je het kansrijke winkelprofiel en krijg je 7 acties om jouw specifieke doelgroep te bereiken. De Bezoeker Booster is dé manier om de huidige problemen de baas te worden.
De Bezoeker Booster is een product van Bureau Buhrs, Whooz en Perfect Place.